Державне управління справами

У Національному центрі ділового та культурного співробітництва «Український дім» проходить виставка «ПроЗорі»

Виставка «ПроЗорі» присвячена творчості культових київських художників – Федора Тетянича, Валерія Ламаха, Ади Рибачук і Володимира Мельніченка (АРВМ), Флоріана Юр’єва. Серед створених ними знакових монументальних об’єктів, що сформували обличчя післявоєнного Києва, – «Літаюча тарілка» на Либідській, мозаїки Річпорту, Центрального автовокзалу й аеропорту «Бориспіль», панно на станціях швидкісного трамвая.
Творчість цих митців не обмежувалася монументалістикою. В їхніх художніх і дослідницьких практиках відобразилися ключові тенденції часу: експерименти на перетині мистецтва і науки, мультимедійність, пошук мистецької незалежності за межами ідеологічного контролю. Кожен з них створив власну символьну систему та власну філософію. Художники зверталися до фундаментальних питань буття й духовного призначення людини, працювали з темами нескінченності й безсмертя, тотожності макро- і мікрокосму.
Валерій Ламах таємно писав загадкову «Книгу схем», в якій викладав власну світоглядну теорію, що синтезувала закони історії, мистецтва, релігії, філософії та науки. Ада Рибачук і Володимир Мельніченко, натхненні подорожами до Арктики, розробили своєрідну «філософію Життя» й зверталися до тем колективної травми та пам’яті. Флоріан Юр’єв, використовуючи свій дар синестезії, розробив унікальну теорію «музики кольору», що поєднувала колір, музику та поезію в цілісну мистецьку систему. Федір Тетянич створив філософсько-естетичну концепцію «Фрипулья» – вчення про людину й космос як неподільний цілісний організм.
В експозиції представлено понад 200 робіт – живопис, графіка і скульптура, унікальні архівні матеріали, спогади та світлини. Деякі твори продемонстровано вперше на виставці.
 Сьогодні ідеї київських художників, що випередили час, – планетарна свідомість, колективна пам’ять, екологічне мислення, філософія культури – звучать напрочуд актуально. Мета виставки – привернути увагу до спадку митців задля його збереження.