Державне управління справами

Бойчукізм. Проект «великого стилю»

7 грудня в Національному культурно-мистецькому та музейному комплексі «Мистецький арсенал» відкрилася виставка «Бойчукізм. Проект «великого стилю». Виставка робіт мрійників, які хотіли змінити світ, реформаторів мистецтва, які відмовилися від традиційного формату.

Михайло Бойчук – хлопчина з Тернопільщини, який у 1910 році здивував вибагливий Париж, виставивши свої твори в «Салоні незалежних». Темпера замість олії, колективна творчість замість індивідуальної, повернення до історичної спадщини замість її заперечення, сконденсованість художньої форми замість реалістичного відтворення. Французи назвали ці новації «Renovation Byzantine», серед науковців вона відома як школа українського монументалізму або бойчукізм.

У Київському художньому інституті у 1920-ті роки послідовники Бойчука ніби утворили середньовічний цех, де спільним був процес творення – від виготовлення фарб і пензликів до закінчених творів. Бойчукісти щиро вважали, що їх мистецтво служить розбудові ідеального суспільства, де хлібороби серед квітучих ланів, усміхнені жінки біля яблуні перебувають у суцільній гармонії. Проте більшовицькі ідеологи швидко поклали край різноманітним мистецьким пошукам, слідом за універсальним методом соціалістичного реалізму в Україні запанував великий терор.

На виставці представлено понад 300 живописних, графічних, мозаїчних творів Михайла та Тимофія Бойчуків, Василя Седляра, Івана Падалки, Софії Налепинської, Оксани Павленко, Антоніни Іванової, Миколи Рокицького, Сергія Колоса, Охріма Кравченка. Серед них – унікальний іконопис раннього Бойчука, періоду його навчання у Краківський академії красних мистецтв та його шедевр – так звана світська ікона «Двоє під деревом».

Унікальними є збережені у фондах Національної академії мистецтв України роботи студентів майстерні монументального розпису 1920-х років. Гончарний посуд, що створений за ескізами бойчукістів. Зокрема, таріль 1919 року «Славний боєць за волю України гетьман Іван Мазепа». Представлено оригінал першого видання «Кобзаря» Тараса Шевчена з ілюстраціями художника Василя Седляра, 1931 року. Мало відомий доробок бойчукістів у галузі сценографії – проекти сценічних декорацій, ескізи костюмів для театральних постановок і навіть маріонетки лялькового театру.

Куратори проекту: Ольга Мельник, Вікторія Величко, Ігор Оксаметний. Виставка триватиме до 28 січня 2018 року.